Spring naar inhoud

Sneller herstellen van een burn-out, kan dat?

Josien

Sneller herstellen van een burn-out, kan dat?

Het herstellen van een burn-out kan maanden of zelfs jaren duren. Toch zijn er ook mogelijkheden om het herstel flink te versnellen. Dat hangt deels ook af van de persoonlijke situatie en wat de oorzaken zijn waardoor de burn-out is ontstaan.

Definitie van burn-out

Wat is een burn-out? Volgens Wilmar Schaufeli, hoogleraar Sociale Organisatie en Gezondheidspsychologie aan de Universiteit Utrecht, is het een uitputtingsziekte. Het kan wel tweeëneenhalf jaar duren voordat je daar helemaal van hersteld bent (Schaufeli, De Psycholoog, september 2018). Volgens Schaufeli kun je wel al eerder weer aan het werk, maar dat heeft geen invloed op de klachten en het maakt ook niet uit of je wel of niet behandeld bent voor je burn-out. Zijn verklaring is dat bij een echte burn-out het lichaam zo opgebrand is door roofbouw en langdurige stress dat het lange tijd nodig heeft om daarvan te herstellen.

Gevolgen van stress

Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat een bron van aanhoudende stress het neurohormonaal systeem in de war kan brengen (zie NRC, Giftige stress, 8/9 september 2018). Als dat het geval is reageren we niet meer snel en adequaat op prikkels, omdat de samenwerking tussen hersenkernen is verstoord. En dat kan leiden tot allerlei mentale en fysieke klachten, zoals vermoeidheid, lusteloosheid, snel geïrriteerd zijn, problemen met concentratie en geheugen, afstandelijkheid, controleverlies en allerlei lichamelijke ongemakken. 

Lichamelijke gevolgen van stress

Volgens neurowetenschappers ontregelt continue stress het zogenoemde stresssysteem en zorgt het voor reacties in je lichaam. Als je als vrouw stress ervaart, geeft dat een lichamelijke reactie. Het bloed gaat vanuit je organen naar de armen, benen, handen en voeten om te kunnen vechten of vluchten. Als dit te vaak gebeurt, omdat je veelvuldig stress ervaart, komen je organen in een minimale onderhoudsmodus terecht. Om deze stress weg te krijgen en weer te kunnen ontspannen, maakt het vrouwenlichaam oxytocine aan. Maar als je te vaak stress ervaart, raakt je oxytocine generator uiteindelijk uitgeput. Dat is een van de redenen waarom chronische stress zo slecht is voor je, ook omdat die uiteindelijk kan uitmonden in hartkwalen, depressie en burn-out.

Mentale gevolgen van stress

Als je stresssysteem in de war raakt van aanhoudende stress, heeft dit ook gevolgen voor bepaalde hersengebieden. De belangrijkste hersengebieden die dan worden getroffen zijn:

  • de prefrontale cortex, die helpt bij het plannen, organiseren en besluiten nemen
  • de amygdala, die groter wordt bij langdurige stress, waardoor je emoties minder onder controle krijgt
  • de hippocampus, die juist krimpt van voortdurende stress, waardoor je geheugen niet goed werkt en je je stressrespons niet onder controle krijgt

De aanpak voor een snel(ler) herstel

Het goede nieuws is dat, afhankelijk van de oorzaken van je burn-out, een sneller herstel mogelijk is. In plaats van de behandeling op de gevolgen te richten, is juist het wegnemen van de bron die voor de aanhoudende stress zorgt en de stress in stand houdt, de oplossing. Als de behandeling is gefocust op het weghalen van de emotionele lading van de grootste stressfactoren, is een snel(ler) herstel wel mogelijk.

Het verschilt per persoon wat de grootste stressfactoren zijn. Dat kan een traumatische gebeurtenis zijn of bijvoorbeeld het hebben van bepaalde overtuigingen en gedachtenpatronen die zorgen voor onprettige emoties, zoals onzekerheid, frustratie, somberheid, angst, schaamte of schuldgevoel.

Een voorbeeld: stel dat je onzeker bent en daardoor hoge eisen aan jezelf stelt, je onzekerheid compenseert met perfectionisme en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt.

Die gedachtes en de vele regels die je voor jezelf hebt waar je aan moet voldoen, kunnen de aanleiding zijn van teveel hooi op je vork nemen, zowel zakelijk als privé, wat op termijn zorgt voor teveel stress die je uitput. Andere veelvoorkomende overtuigingen, gedachtenpatronen en emoties bij een burn-out zijn: “Ik mag geen fouten maken. Ik wil aardig gevonden worden. Ik ben niet goed genoeg. Weer niet gelukt. Zie je wel. Ik kan het niet.”

Stel je voor dat je die gedachtes blijvend zou kunnen veranderen in het tegenovergestelde, het positieve, waarbij je je voortaan zelfverzekerd voelt, niet aan jezelf twijfelt en vertrouwen hebt in je eigen kunnen. Dat heeft een enorm positief effect op hoe je je voelt, thuis en op het werk.

Dankzij de Creatrix® methodiek kunnen die overtuigingen en gedachtenpatronen echt blijvend worden opgeruimd, waardoor je sneller herstelt. En omdat je deze overtuigingen en opgestapelde emoties voorgoed kwijtraakt, is de kans erg klein dat je in de toekomst opnieuw een burn-out ontwikkelt. Bovendien voel je je na deze complete emotionele schoonmaak al snel gelukkiger, opgewekter en energieker.

Heb je een burn-out en zou je hier graag snel(ler) van willen herstellen? Of ben je vaak gestrest of overspannen en zou je dit graag blijvend willen doorbreken en verbeteren? Neem dan contact met mij op of plan een gratis en vrijblijvende kennismakingssessie in via mijn online agenda. Met Creatrix® is echt meer mogelijk dan je nu misschien voor kunt stellen!