Spring naar inhoud

Perfectionisme en hoogsensitiviteit

Perfectionisme en hoogsensitiviteit

Als je hoogsensitief bent is de kans groot dat je perfectionistisch kunt zijn. Herken jij je hierin? Je hebt graag de touwtjes in handen. Je gaat door waar anderen allang gestopt zijn. Je hebt oog voor detail, bent altijd bezig en enorm toegewijd. Je wilt graag dat het hele plaatje klopt en zet altijd de puntjes op de i. ‘Goed is goed genoeg’ gaat er bij jou niet in. Dat voelt namelijk ongemakkelijk en retespannend. Fouten probeer je te voorkomen. Maak je toch een fout? Aiiii….Die blijft dan pijnlijk lang hangen. Kortom: je legt de lat hoog. Voor jezelf en voor je omgeving. De hoge eisen die je aan jezelf stelt, bezorgen je ook problemen. Zo analyseer je je vaak helemaal suf voordat je actie onderneemt. Je loopt de hele dag op je tenen en kan je hoofd nog maar net boven water houden. Herkenbaar?

Story of my life

Veel hoogsensitieve vrouwen hebben last van perfectionisme. Ook ik heb er jarenlang mee geworsteld. Zo zonde! We weten allemaal dat niets en niemand perfect is. Streven naar perfectie kan je flink in de weg zitten en is zinloos. Het kost bakken energie, tijd én negatieve emoties. Vaak ontlenen perfectionisten hun eigenwaarde aan wat ze bereiken in plaats van aan wie ze zijn. Onder perfectionisme kan namelijk heel goed de overtuiging liggen dat je niet goed genoeg bent. Daarom is  feedback vaak pijnlijk. Het geeft je het gevoel dat je als persoon wordt afgewezen. En dat roept wellicht heftige emoties van vroeger bij je op.

Het kritische stemmetje in je hoofd

Uit onzekerheid stel je dus hoge eisen aan jezelf. Je neemt veel te veel hooi op je vork. Ik mag geen fouten maken. Ik wil aardig gevonden worden. Ik ben niet goed genoeg. Weer niet gelukt. Zie je wel. Ik kan het niet. Zomaar een paar gedachten die regelmatig voorbij komen en voor stress zorgen. Fouten maken betekent voor jou falen. Zo werkt je perfectionisme faalangst in de hand. Ook daar weet ik helaas alles van. Je zet alles op alles om aan je eigen strenge eisen te voldoen. Of je gaat uitdagingen uit de weg. Dan kun je het ook niet verprutsen. Perfectionisme kan ervoor zorgen dat je bepaalde stappen niet durft te zetten. Het kan leiden tot frustraties, stress, angsten en zelfs een burn-out. Bizar, hè, dat je eigen innerlijke criticus een burn-out kan veroorzaken? Hoe je het ook wendt of keert, vroeg of laat blokkeert je perfectionisme je.

Oefening om je perfectionisme los te laten

Perfectionisme komt voort uit bepaalde (hardnekkige) overtuigingen en gedachten. Je hoeft je gedachten niet te geloven. Laat perfectionistische gedachten aan je voorbij gaan en kies bewust voor andere, positieve en motiverende gedachten over jezelf. Kun je niets bedenken? Ieder mens is uniek.

♥ Wat zijn jouw talenten, kwaliteiten en positieve en bijzondere eigenschappen?
♥ Wat heb je goed gedaan, welke successen heb je behaald? Hoe kwam dat?
♥ Wat zijn jouw grootste passies en drijfveren?

Neem de tijd om de antwoorden op te schrijven. Neem de antwoorden vervolgens een periode heel bewust in je op. Iedere dag weer. Sta ermee op en ga ermee naar bed. Zo heb je altijd positieve en motiverende gedachten over jezelf paraat als je ze nodig hebt. Als je dit lang genoeg doet, verander je je mindset en verleg je je focus op je talenten, mogelijkheden en kansen.

Wil je perfectionisme blijvend loslaten?

Als je perfectionisme blijvend wilt loslaten, is er vaak meer nodig dan alleen het doen van een oefening. Dus mocht je merken dat het doen van bovenstaande oefening je niet echt blijvend en structureel af helpt van perfectionisme, dan is dat niet zo gek. Perfectionisme komt namelijk meestal voort uit onzekerheid, je niet goed genoeg voelen of bang zijn om tekort te schieten. En dus is het van belang om vooral aan de oorzaak te werken. Ik heb zelf ook jaren lang last gehad van perfectionisme en voor mij was de oplossing vooral om te werken aan mijn zelfbeeld en onzekerheid. Omdat dat de oorzaak was van mijn perfectionisme. En als perfectionisme alleen het gevolg is, is het dus beter om aan de oorzaak te werken. Als je benieuwd bent wat bij jou de oorzaak is van je perfectionisme (en dat is vaak meer dan je hoogsensitieve oog en brein die meer opmerkt) dan kun je altijd een gratis en vrijblijvende kennismaking inplannen via mijn online agenda. Dan bespreken we samen hoe ik je hierbij kan helpen!