Spring naar inhoud

3 tips om overprikkeling te voorkomen

3 tips om overprikkeling te voorkomen

Als je hoogsensitief bent kun je extra snel overprikkeld raken. Het goede nieuws is dat je daar iets aan kunt doen. Daarom deel ik 3 tips met je om overprikkeling te voorkomen. Uiteraard heb je daar alleen baat bij als je actie onderneemt en aan de slag gaat met deze 3 tips. Ik daag je dus uit om niet alleen de 3 tips te lezen, maar ze ook echt te gaan doen. Niet eenmalig, maar structureel ;-).

1. Bekijk je to-do lijst met nieuwe ogen

De eerste stap is je bewust te worden van de dingen die je stress geven en daar even de tijd voor te nemen. Als je daar nu wat tijd voor neemt, en met 30 minuten kun je al een heel eind komen, levert je dit uiteindelijk heel veel tijdswinst op, omdat je geen dingen gaat doen die je eigenlijk niet zo belangrijk vindt of die wel even kunnen wachten.

Wat kun je de komende weken van je to-do lijst strepen, zodat je meer ruimte creëert om dingen te doen waar JIJ blij van wordt? Kijk kritisch en zet een streep door de dingen die niet echt moeten en ook op een later moment of door iemand anders gedaan kunnen worden. Zo, dat geeft meteen ruimte. Letterlijk en figuurlijk.

2. Maak van je agenda een gatenkaas

Onderzoek eens waardoor jij overprikkeld raakt. Is dat bijvoorbeeld in omgevingen waar veel geluid is of waar de akoestiek zorgt voor tetterende oren? Voel je je overweldigt na een feestje? Of raak je oververmoeid als je te weinig tijd alleen hebt om bij te komen van alle indrukken die je hebt gehad en van alle dingen die je hebt gedaan? Kijk dan eens kritisch naar je agenda. Hoe zou je je agenda zo in kunnen delen dat je die overprikkeling kunt voorkomen? Hoeveel hersteltijd heb je nodig om bij te komen van de dingen die je gepland hebt? Zet een kruis in je agenda op de momenten waarvan je weet dat je hersteltijd nodig hebt, zodat je weer op kunt laden voor het volgende inspannende moment. Als je niet van hot naar her rent zonder tijd voor ontspanning te nemen kun je vervolgens ook echt genieten van de gezelligheid en voelt het meteen minder als ‘moeten’.

3. Breng je energie weer in balans

Als je overprikkeling structureel wilt voorkomen, is het van belang om je agenda daar ook structureel op aan te passen. Dit kun je als volgt doen: schrijf op wat je een gemiddelde week doet, verdeeld over twee kolommen; maak één kolom met dingen die je energie geven en één kolom met dingen die je energie kosten. Zijn deze kolommen in balans? Of doe je teveel dingen die je energie kosten? Zo ja, wat kun je doen om deze balans structureel te verbeteren?

Aan de slag

Maak een lijst met dingen waar je energie van krijgt en zorg ervoor dat je die vaker gaat doen, niet eenmalig maar elke week of om de week.

Kijk kritisch naar de punten die je energie kosten en welke daarvan weg gestreept kunnen worden. Dit kan een uitdaging zijn, omdat HSP’ers heel snel focussen op wat een ander nodig heeft en anderen ook liever niet teleur willen stellen. De uitdaging is om toch voor jezelf te kiezen om zo goed voor jezelf te zorgen en op de lange termijn chronische vermoeidheid of een burn-out te voorkomen.

Er zijn vaak meer oplossingen dan je in eerste instantie ziet. Probeer breder te kijken dan je normaal gesproken zou doen en overweeg of er dingen zijn die je bijvoorbeeld uit kunt besteden. Denk aan een bezorgservice voor je boodschappen, het uitbesteden van schoonmaakwerk of wat vaker een oppas te laten komen, zodat je echt even aan jezelf toe kunt komen en ontspantijd kunt hebben.

Het effect van meer energie

Als je minder dingen gaat doen die je energie kosten en meer dingen gaat doen die je energie geven, dan kan het niet anders dan dat je je op korte termijn beter gaat voelen. Zo kom je stukje bij beetje meer in de buurt van wat jou energie geeft en van wat jijzelf het liefste wilt. Zodat je ook meer kunt genieten van de leuke, gezellige dingen die als verplichtingen kunnen voelen als je het te druk hebt. Want als je energie in balans is, kun je genieten van die gezelligheid.

Als je vandaag begint met het structureel aanpassen van je agenda en je heel bewust met je tijd en energie omgaat, zul je merken dat je daar aan went en dat het een nieuwe routine voor je wordt die je vast kunt blijven houden.

Heel veel succes!