Spring naar inhoud

3 tips om overprikkeling te voorkomen in december

3 tips om overprikkeling te voorkomen in december

Ken je dat? Dat zodra Sinterklaas in het land is, je kinderen je tegemoet stuiteren als je ze ophaalt na een dag werken? Want ze willen hun schoen zetten, pepernoten eten en het antwoord nee heeft ineens een heel ander effect dan in de andere 11 maanden van het jaar.

In deze drukke tijd ligt overprikkeling op de loer. Cadeautjes moeten worden gekocht en ingepakt, feestoutfits gescoord en kerstdiners gemaakt. Het kan de maand bij uitstek zijn om veel te veel ballen in de lucht te willen houden en het gevoel te hebben aan allerlei verwachtingen te moeten voldoen. De gewone dagelijkse dingen gaan ook gewoon door, waardoor je (te)veel aan je hoofd hebt. Terwijl je eigenlijk het liefst deze drukke tijd ook gewoon ontspannen wilt zijn en wilt genieten van de gezelligheid.

Het goede nieuws is dat het echt wel mogelijk is om het anders te gaan doen en je anders te voelen, ook in de decembermaand.

Bekijk je to-do lijst met nieuwe ogen

De eerste stap is je bewust te worden van de dingen die je stress geven en daar even de tijd voor te nemen. Als je daar nu wat tijd voor neemt, en 30 minuten kan al voor een goed begin zorgen, levert je dit uiteindelijk heel veel tijdswinst op, omdat je geen dingen gaat doen die je eigenlijk niet zo belangrijk vindt of die wel even kunnen wachten.

Wat kun je deze maand van je to-do lijst strepen, zodat je ruimte creëert voor de extra dingen die deze maand om de hoek komen kijken? Kijk kritisch en zet een streep door de dingen die niet echt moeten en ook op een later moment of door iemand anders gedaan kunnen worden. Zo, dat geeft meteen ruimte. Letterlijk en figuurlijk.

Maak van je agenda een gatenkaas

Onderzoek eens waardoor jij overprikkeld raakt. Is dat bijvoorbeeld in omgevingen waar veel geluid is of waar de akoestiek zorgt voor tetterende oren? Voel je je overweldigt na een feestje? Of raak je oververmoeid als je te weinig tijd alleen hebt om bij te komen van alle indrukken die je hebt gehad en van alle dingen die je hebt gedaan? Kijk dan eens kritisch naar je agenda. Hoe zou je je agenda zo in kunnen delen dat je die overprikkeling kunt voorkomen? Hoeveel hersteltijd heb je nodig om bij te komen van de dingen die je gepland hebt? Zet een kruis in je agenda op de momenten waarvan je weet dat je hersteltijd nodig hebt, zodat je weer op kunt laden voor het volgende feestelijke moment. Als je niet van hot naar her rent zonder tijd voor ontspanning te nemen kun je vervolgens ook echt genieten van die gezelligheid en voelt het meteen minder als ‘moeten’.

Breng je energie weer in balans

Als je overprikkeling structureel wilt voorkomen, kun je er ook voor zorgen dat je je agenda daar structureel op aanpast. Dit kun je als volgt doen: schrijf op wat je een gemiddelde week doet, verdeeld over twee kolommen; maak één kolom met dingen die je energie geven en één kolom met dingen die je energie kosten. Zijn deze kolommen in balans? Of doe je teveel dingen die je energie kosten? Zo ja, wat kun je doen om deze balans te verbeteren?

Aan de slag

  • Maak een lijst met dingen waar je energie van krijgt en zorg ervoor dat je die vaker gaat doen, niet eenmalig maar elke week of om de week
  • Kijk kritisch naar de punten die je energie kosten en welke daarvan weg gestreept kunnen worden. Dit kan een uitdaging zijn, omdat HSP’ers heel snel focussen op wat een ander nodig heeft en anderen ook liever niet teleur willen stellen. De uitdaging is om toch voor jezelf te kiezen om zo goed voor jezelf te zorgen en op de lange termijn chronische vermoeidheid of een burn-out te voorkomen.

Het effect van meer energie

Als je minder dingen gaat doen die je energie kosten en meer dingen gaat doen die je energie geven, dan kan het niet anders dan dat je je beter gaat voelen de komende maand. Zo kom je stukje bij beetje meer in de buurt van wat jou energie geeft en van wat jijzelf het liefste wilt. En je kunt dan ook genieten van alle leuke dingen die een feestmaand te bieden heeft. Want als je energie in balans is, kun je genieten van de gezelligheid, het lekkere eten en de blijheid op de gezichten van je familie en je kinderen. En als je het je lukt om dat deze maand voor elkaar te krijgen, dan kun je daar alle volgende maanden ook volop van genieten. Want dan heb je de meest uitdagende maand al getrotseerd. Als je nu begint en de komende maand echt aan de slag gaat met bovenstaande stappen, dan wordt december volgend jaar een eitje!