Spring naar inhoud

Interne overprikkeling verminderen

Interne overprikkeling verminderen

Twijfel je vaak aan jezelf en heb je het gevoel dat je tekort schiet? Ben je bang om fouten te maken en probeer je alles zo perfect mogelijk te doen? Ben je bang dat anderen je niet aardig vinden en heb je moeite met je grenzen aangeven? Weet dan dat je daar iets aan kunt doen!

In dit blog vertel ik meer over de impact van overtuigingen en hoe je interne overprikkeling sterk kunt verminderen. Met de juiste aanpak kun je je patronen en je gedrag wel degelijk makkelijk en snel doorbreken.

Je gevoelens ontstaan vanuit de gedachten die je hebt. Als je vaak negatief denkt (over jezelf) zorgt dat voor onprettige emoties en is de kans groot dat zich dat uit in gedrag waarin je jezelf belemmert. Als je bijvoorbeeld denkt 'ik kan dat niet' of 'dat lukt me toch niet', krijg je daardoor een onprettig gevoel. Bijvoorbeeld het gevoel dat je faalt of tekortschiet. Het gevolg kan zijn dat je uitdagingen uit de weg gaat of uitstelt of dat je je in jezelf terugtrekt.

Dit soort gedachten heb je vaak al heel erg lang, waardoor je meestal niet eens meer door hebt dat je dit soort dingen denkt. Ondanks dat je niet door hebt dat je deze gedachten hebt, ervaar je wel het gevoel dat eruit voortkomt en zal ook je gedrag door deze gedachten beïnvloed worden. Het is natuurlijk logisch dat als je bang bent om fouten te maken of denkt dat je het niet kunt, je je anders voelt en gedraagt dan als je je vol zelfvertrouwen voelt en niet aan jezelf twijfelt.

Kritische stemmetje in je hoofd

De gedachtes die je hebt, die je ook wel kunt herkennen aan het kritische stemmetje in je hoofd, bestaan vaak uit overtuigingen die je (onbewust) hebt. Overtuigingen zijn dingen die we zijn gaan geloven.

Met name in onze eerste levensjaren leren we de meeste overtuigingen van onze omgeving, denk aan je ouders, leraren of andere personen uit je nabije omgeving. Als je maar vaak genoeg iets te horen krijgt, dan zul je dit gaan geloven. Als je keer op keer te horen hebt gekregen dat je niet goed mee kunt komen, dan ga je dit geloven en uiteindelijk ga je je hier ook naar gedragen. Je kan dan bijv een apathische houding aannemen en denken ‘ach, ik kan toch niet meekomen, laat maar, ik doe geen moeite meer’. Of je kan juist een enorme bewijsdrang voelen en steeds maar weer willen bewijzen dat je het wel kunt. Helaas helpt de bevestiging die daaruit voortkomt je niet aan meer zelfvertrouwen, omdat je (op onbewust niveau) nog steeds voelt en gelooft dat je het niet kunt.

Na onze eerste levensjaren gaan we het gedrag dat we gezien hebben kopiëren en ons gedragen naar hetgeen we keer op keer te horen hebben gekregen. Uiteindelijk worden dit een soort automatische programma’s die we keer op keer gebruiken om onszelf te beschermen en (oude) pijn te voorkomen. Omdat we deze overtuigingen vaak al zo lang hebben, hebben we soms niet eens meer door dat we ons laten leiden of beperken door die overtuigingen. Dat kunnen allerlei overtuigingen zijn, zoals ‘dat lukt me toch niet’, ‘ik ben het niet waard’ of ‘wat zullen anderen daar wel niet van denken’, ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ en als je dat keer op keer denkt is dat heel erg zonde, want dan houd je jezelf klein en benut je niet je volledige potentie.

Waarom is je gedrag veranderen soms zo lastig?

Het veranderen van deze automatische belemmerende gedachten en overtuigingen is de meest effectieve manier om je gevoel en je gedrag te veranderen. Om een gedachte of overtuiging te veranderen, is het vaak niet genoeg om dit alleen met het bewuste deel van je brein te doen, omdat de overtuiging in je onbewuste zit. Je onbewuste zoekt automatisch bewijs voor de overtuigingen die je hebt. De beste manier om dit uit te leggen is als je bijvoorbeeld een bepaalde auto op het oog hebt en dan zie je daarna ineens overal die auto rijden. Dan is dat niet omdat die auto daar ineens vaker rijdt, maar omdat je daar op gefocust bent en het je ineens veel meer opvalt. Net als dat je zwanger bent en ineens overal zwangere vrouwen ziet. Zo zie je hoe het brein werkt en je voorschotelt waar je op gefocust bent. En dan wordt ineens duidelijk dat het heel belangrijk is om op het juiste gefocust te zijn. Wil je geloven dat je pech hebt en dat het allemaal tegenzit, dan zul je daar het bewijs van zien. Wil je geloven dat je altijd mazzel hebt en alles je aan komt waaien? Dan zul je daar het bewijs van zien. Geloof je dat hoogsensitiviteit een last is, dan zul je daar het bewijs van zien. Geloof je dat hoogsensitiviteit een superpower is en grote voordelen heeft, dan zul je daar het bewijs van zien. En zo heeft iedereen zijn eigen waarheid.

Als je dus een echte blijvende verandering wilt en nu eens echt wilt leren om nee te zeggen, rust te nemen en voor jezelf op te komen, is het essentieel om direct naar je onbewuste te gaan en de overtuiging daar aan te pakken. En als jij al van alles hebt gedaan om je gevoel of gedrag te veranderen en dat dat nog niet gelukt is, dan ligt dat dus niet aan jou, maar komt dat om dat je het probleem alleen in je bewuste hebt aangepakt en niet in je onbewuste. Je hebt een manier nodig die zowel je bewuste als je onbewuste op een lijn krijgt. Het nadeel van de meeste bestaande methodieken is dat je ofwel alleen op bewust niveau werkt (denk aan zelfhulpboeken, het voeren van gesprekken of het krijgen van adviezen). Ofwel het zijn methodieken die zich alleen richten op het onbewuste en dan wordt het bewuste buiten beschouwing gelaten, terwijl het zo belangrijk is dat beide op één lijn komen. Ik werk met de Creatrix® methode die ervoor zorgt dat zowel je bewuste als je onbewuste op één lijn komen, zodat je niet alleen rationeel weet wat je zou moeten doen, maar het ook zo voelt en je er naar kunt gedragen. Je hoofd, hart en onderbuik komen weer op één lijn. En dat is dé manier om te voorkomen dat je na verloop van tijd weer terugvalt in oude gewoontes. 

Wat is het verschil tussen het bewuste en het onbewuste brein?

Het bewuste brein is maar het topje van de ijsberg en heeft voor slechts 5% invloed heeft op ons gedrag. Als je dus je gevoel en je gedrag wilt veranderen, is het belangrijk om juist met het deel aan de slag te gaan die voor 95% impact heeft op wat je doet.

Het bewuste brein gebruiken we om logisch na te denken, te plannen, consequenties te overzien, te analyseren en beslissingen te overdenken. Het kan maar kleine hoeveelheden informatie verwerken.

Het onbewuste brein gebruiken we bij het verwerken van grote hoeveelheden informatie, als we emoties voelen, bij onze verbeelding, als we dromen, inspiratie hebben, bij onze herinneringen, onze gewoontes en hier zit ook al onze opgeslagen kennis, alle irrationele overtuigingen die we geleerd hebben en onze intuïtie. Ook stuurt het automatische processen aan zoals ademhalen, spijsverteren, hartslag etc. Vrouwen hebben ook een ander onbewust brein dan mannen. Een voorbeeld daarvan is dat bij vrouwen een kind in onze buik groeit zonder dat we daarover na moeten denken of bewust bezig moeten zijn met het ontwikkelen van de armpjes, beentjes of hersenen.

Het onbewuste is ook te herkennen aan onze automatische piloot. Doe je iets op de automatische piloot (zoals autorijden), dan doe je dat (grotendeels) met je onbewuste brein.

Hoe werkt het bewuste en onbewuste samen?

Je bewustzijn creëert een overtuiging waarvan het denkt dat het goed is, bijvoorbeeld: 'ik moet alles perfect doen om kritiek of afwijzing te voorkomen'.

Je onderbewustzijn heeft de taak te bewijzen dat je overtuigingen kloppen. Hij doet dit door je te vertellen waar je op moet focussen. Het filtert alles en zorgt ervoor dat het enige wat je opvalt hetgeen is waar je zo van overtuigd bent, zoals bijvoorbeeld 'zie je wel, ik heb het niet goed genoeg gedaan, ik moet nog beter mijn best doen'. Het laat je steeds weer bewijs zien van hetgeen je gelooft en het houdt elk bewijs van iets anders achter. En het houdt dus ook bepaald gedrag in stand, zoals bijvoorbeeld perfectionisme. Overtuigingen zijn eigenlijk een soort filters of brillen die je de hele dag op hebt. Ons brein filtert alles in onze omgeving, alle situaties, alles wat om ons heen gebeurt op jouw eigen unieke manier. En als je deep down gelooft dat je niet goed genoeg bent of geen fouten mag maken, dan zul je daar keer op keer ook het bewijs van zien.

Je overtuigingen veranderen is de 1e stap om een echte verandering te kunnen realiseren. Een andere volgorde werkt niet, want het onbewuste zal bewijs blijven zoeken voor de overtuigingen die je hebt.

Veel mensen geloven dat ze iets of iemand van buiten nodig hebben om gelukkig te zijn. Het krijgen van een goede baan, geluk hebben en de loterij winnen of het ontmoeten van hun ware liefde. Het is eigenlijk net andersom. Wanneer je jouw overtuigingen verandert, verandert ook jouw werkelijkheid. Echte verandering komt namelijk van binnenin. En als je je van binnenuit goed, tevreden en vol zelfvertrouwen voelt, dan maakt het niet uit wat een ander vindt en komt afwijzing niet meer zo hard binnen. De veilige basis zit dan in jou, waardoor je geen bevestiging van buitenaf meer nodig hebt en je je gewoon kunt ontspannen en doen waar je je goed bij voelt.

Interne overprikkeling structureel verminderen

Waarom leg ik dit aan je uit? Omdat onze overtuigingen (het kritische stemmetje in je hoofd) heel veel impact hebben op onze interne overprikkeling. En als je die overtuigingen opruimt, voel je je structureel minder overprikkeld, omdat het kritische stemmetje afneemt en je structureel minder piekert en minder in je hoofd zit. Als dat stemmetje stil wordt, kun je eindelijk rust in je hoofd ervaren en komt er ruimte voor de dingen die je leuk vindt in plaats van de dingen die 'moeten'.

Wil jij ook je interne overprikkeling structureel aanpakken en meer rust in je hoofd ervaren? Wil je meer energie en weer vertrouwen in jezelf ervaren? Neem dan gerust contact met mij op of plan een gratis en vrijblijvende inzichtsessie in via mijn online agenda. Ik inspireer je graag!