Spring naar inhoud

Hoe werkt het hoogsensitieve brein?

Hoe werkt het hoogsensitieve brein?

Hoe meer je weet over hoe je brein werkt, hoe meer begrip je voor jezelf kunt hebben en hoe beter je er mee om kunt gaan.

Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat het hoogsensitieve brein anders in elkaar zit dan het niet-hoogsensitieve brein. Er is gebleken dat er bij hsp’ers meer activiteit in de hersenen wordt gemeten. Tijdens het onderzoek zag men dat de hersengebieden feller oplichtten en dat er ook meer hersengebieden oplichten. Dit wijst op een intensere waarneming en een diepere verwerking van alles wat er bij je binnenkomt. Doordat de informatie die bij je binnenkomt met veel meer hersengebieden wordt verwerkt, worden er meerdere analyses gemaakt en nieuwe verbanden gelegd. Het heeft dus zeker ook een groot voordeel!

Een ander interessant feit over de hersenen is de werking van het Default Mode Network. Dat is het gedeelte van de hersenen dat ‘aanslaat’ als je in rust bent en niets doet. Het Default Mode Network houdt zich onder andere bezig met reflectie, verbanden leggen tussen verschillende gebeurtenissen en fantaseren over hoe het zou kunnen zijn. Ook houdt dit stukje van je hersenen zich bezig met morele besluitvorming: is het wel goed wat er is gebeurd? Dit stukje brein is bij hsp’ers veel actiever dan bij niet-hsp’ers. En dat zorgt ervoor dat hoogsensitieve mensen vaak een situatie opnieuw afspelen in hun hoofd en zich daarbij afvragen of ze wel het juiste hebben gedaan. Voor niet-hsp’ers kan dit onbegrijpelijk zijn. Die vragen zich af: waarom hou je je daar nu nog zoveel mee bezig? Dat komt dus door het Default Mode Network dat zo actief is bij hsp’ers.

Daarnaast hebben hsp’ers veel spiegelneuronen. Spiegelneuronen zijn per toeval ontdekt door Rizzolatti, die breinscans bij apen maakte. In de pauze pakte een van de onderzoekers een voorwerp, terwijl een aap toekeek. In de hersenen van de aap werden de breingebieden actief die actief zouden worden als de aap ZELF dat voorwerp zou pakken. Dus hoewel de aap alleen maar toekeek ‘dacht’ zijn brein als het ware dat hij het zelf oppakte. Dit is de basis van het grote empathische vermogen dat hoogsensitieve mensen hebben. Doordat ze veel spiegelneuronen hebben, voelen ze goed aan wat andere mensen voelen of meemaken. Bijna alsof ze het zelf meemaken. En dit is ook de reden dat hsp’ers zich snel laten beïnvloeden door de gemoedstoestand van anderen. Ze nemen die gevoelens snel over.

Ook is onderzocht of hoogsensitieve mensen intensere emoties ervaren. Daarvoor kregen een groep hsp’ers en een groep niet-hsp’ers verschillende positieve en negatieve foto’s te zien. Uit een vragenlijst die ze naderhand moesten invullen, bleek dat bij de hsp’ers zowel de positieve als de negatieve beelden veel sterkere emoties opriepen. Dat betekent, dat eenzelfde situatie door hsp’ers als veel emotioneler wordt ervaren dan door niet-hsp’ers. 

Uit een test door Elaine Aron bleek dat het humeur van hoogsensitieve mensen sterker wordt beïnvloed door stress. Ze liet psychologiestudenten vraagstukken oplossen. Er waren twee versies: een gemakkelijke en een moeilijke.. De hsp’ers die de moeilijke test hadden gemaakt, voelden zich na afloop veel slechter dan de hsp’ers die de gemakkelijke test hadden gemaakt. Bij de niet-hsp’ers was er géén verschil in het humeur van de studenten. Hoogsensitieve mensen ervaren meer stress door omgevingsfactoren, terwijl deze op niet-hsp’ers geen impact hebben. 

Zoals je ziet brengt het hoogsensitieve brein van alles met zich mee en heeft het invloed op hoe je met dingen omgaat. Het kan allerlei voordelen hebben en daarnaast zijn er een aantal veelvoorkomende valkuilen die op de loer liggen. Het goede nieuws is dat je de 'lasten' die je van je hoogsensitiviteit kunt ondervinden, wel degelijk kunt verminderen en er dus een fikse verbetering mogelijk is. Hoogsensitieve vrouwen die bij mij het coachingstraject hebben gedaan ervaren meer rust in hun hoofd, emoties van anderen komen niet meer zo binnen, de emotionele lading van oud zeer is weg en ze piekeren veel minder. Als er iets vervelends gebeurt, blijft het niet zo hangen, maar zakt het snel weg. Ben je benieuwd naar alle anderen voordelen? Bekijk dan het overzicht van de 50 voordelen.

Zou jij dit ook wel willen, maar denk je dat dat niet mogelijk is? Neem dan contact met mij op. Je hoeft niet te denken 'zo ben ik nu eenmaal'. Er is namelijk meer mogelijk dan je denkt. Ook als je er al tientallen jaren tegenaan loopt en van alles hebt geprobeerd. Ik vertel je er graag meer over!