Spring naar inhoud

Het hoogsensitieve brein in 8 stappen

Het hoogsensitieve brein in 8 stappen

Toen ik het boek 'Het hoogsensitieve brein' van Esther Bergsma las herkende ik daar ontzettend veel in. Het hoogsensitieve brein werkt inderdaad anders, dat blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken en het sluit heel erg aan bij hoe ik het zelf ervaar.

Misschien ben jij ook hoogsensitief en herken jij je ook in de werking van het hoogsensitieve brein werkt. Uiteraard is het brein supercomplex en weten we ook nog heel veel niet. Het brein is veel complexer dan in 8 stappen samen te vatten is. Maar om het behapbaar te houden, deel ik graag hetgeen wat uit onderzoek is gebleken. Zodat je wat meer begrip kunt krijgen voor jezelf!

Om het goed aan je uit te leggen, laat ik het plaatje dat Esther Bergsma ontwikkeld heeft zien en leg ik het per stap aan je uit.

Als je naar het plaatje kijkt, zie je 8 genummerde plaatjes staan. Hierbij een korte toelichting van deze 8 onderdelen:

1. Hier zie je alle prikkels, details en nuances die opgemerkt worden. Het hoogsensitieve brein merkt meer details en nuances op die via de zintuigen binnenkomt. Ook worden er meer emotionele signalen en nuances vanuit de omgeving opgemerkt.

2. Bij plaatje 2 zie je dat het hoogsensitieve brein niet alleen meer opmerkt, maar alles wat er binnenkomt ook diepgaander verwerkt. Informatie van een bepaalde situatie wordt gekoppeld aan informatie uit eerdere ervaringen, waardoor je sneller en makkelijker het grote geheel ziet.

3. Bij nummer 3 zie je dat omdat je gevoelig bent sneller sensaties uit je lichaam waarneemt. Je bent je bewuster van het lichamelijke effect dat je waarneming kan hebben. Je voelt bijvoorbeeld dat je schouders gespannen zijn, omdat je merkt dat je collega in een slecht humeur is. Je bent je dus bewust van het effect op je lichaam bij het zien van iemand die bijvoorbeeld in een slecht humeur is.

4. Hier zie je dat het hoogsensitieve brein allerlei risico's en kansen ziet en die ook allemaal de revue laat passeren. Je neemt deze dan ook allemaal mee om een goede beslissing te kunnen maken.

5. Bij nummer 5 zie je dat het hoogsensitieve brein ook kijkt naar het effect van bepaalde beslissingen of van je gedrag op de rest van de menesen die er bij betrokken zijn. Je houdt rekening met de belangen van anderen. De sociale foutenrader werkt in het hoogsensitieve brein op volle toeren. Er wordt veel aandacht besteed aan hoe je gedrag of je reactie wordt ontvangen door de andere betrokkenen. Je brein heeft dus ook veel focus op de sociale context van een situatie.

6. Op basis van al die verzamelde informatie (dus de risico's en kansen die je ziet én de impact op de anderen) wil je de best mogelijk actie of oplossing bedenken. Je neemt dus al deze details mee in je overweging om tot de best mogelijke oplossing te komen.

7. Het is dus niet zo gek dat je reactie daardoor ook meer tijd in beslag neemt en intenser is. Omdat je al die details inventariseert en vervolgens ook meeneemt in je beslissing is het logisch dat dit meer energie van je vraagt dan als je niet al deze details mee zou nemen. Als je hoogsensitief bent ervaar je in dezelfde situaties intensere emoties en meer stress na eenzelfde taak, door hoe je brein werkt.

8. En ook als de taak afgerond is of de beslissing genomen is, stopt het hoogsensitieve brein niet, maar gaat door met het analyseren wat er beter had gekund. Het voordeel hiervan is dat je hierdoor jezelf en je werk iedere keer weer kunt verbeteren. Het nadeel kan zijn dat het ook om kan slaan in zelfkritiek. En als je streng bent voor jezelf of maar blijft piekeren over wat er beter had gekund, zorgt dit voor veel interne overprikkeling. En deze interne overprikkeling heeft een flinke impact op een groot deel van de drukte in ons hoofd.

Wil je nog meer over het hoogsensitieve brein lezen? Lees dan ook mijn andere blog over het hoogsensitieve brein.

Zoals je ziet brengt het hoogsensitieve brein van alles met zich mee en heeft het invloed op hoe je met dingen omgaat. Het kan allerlei voordelen hebben en daarnaast zijn er een aantal veelvoorkomende valkuilen die op de loer liggen. Het goede nieuws is dat je de 'lasten' die je van je hoogsensitiviteit kunt ondervinden, wel degelijk kunt verminderen en er dus een fikse verbetering mogelijk is. Hoogsensitieve vrouwen die bij mij een coachingstraject hebben gedaan ervaren meer rust in hun hoofd, emoties van anderen komen niet meer zo binnen, de emotionele lading van oud zeer is weg en ze piekeren veel minder. Als er iets vervelends gebeurt, blijft het niet meer zo hangen, maar zakt het snel weg.

Wil jij ook meer rust in je hoofd ervaren en structureel minder streng zijn voor jezelf? Wil je meer energie en weer vertrouwen in jezelf ervaren? Neem dan gerust contact met mij op of plan een gratis en vrijblijvende inzichtsessie in via mijn online agenda. Ik help je graag!