Spring naar inhoud

De hoogsensitieve High Sensation Seeker

De hoogsensitieve high sensation seeker

Maak kennis met.... de hoogsensitieve high sensation seeker.

Zo’n 30 procent van alle hoogsensitieve personen blijkt ook een high sensation seeker te zijn. Dat kan best een lastige en tegenstrijdige combinatie zijn, je leeft dan namelijk als het ware met één voet op het gaspedaal en één voet op de rem.

Kijk maar eens naar een aantal van de kenmerken die de high sensation seeker (HSS) heeft, naast de kenmerken van de hoogsensitieve persoon.

De hoogsensitieve hss’er of prikkelzoekende hsp’er;

  • vermijd sleur en raakt snel onderprikkeld en verveeld
  • heeft een hang naar vernieuwing en verandering
  • zoekt vaak naar avontuur en fysieke ervaringen die intense gevoelservaringen geven
  • vertoont meestal één of meerdere kenmerken van ontremming (denk aan hang naar alcohol, drugs, eten, seks, gokken of financiële risico’s)
  • is eigenwijs, eigengereid en wilskrachtig
  • is nieuwsgierig en leergierig
  • heeft behoefte aan afwisseling
  • heeft veel inspiratie en ideeën
  • heeft een grote hang naar vrijheid
  • heeft vaak snel opvolgende stemmingswisselingen
  • is vaak ongeduldig
  • is soms onpeilbaar voor anderen
  • zoekt grenzen op

Dit betekent dat het voor een hoogsensitieve hss’er vaak kan voelen alsof je twee persoonlijkheden hebt. Aan de ene kant heb je behoefte aan prikkels, avontuur, spontaniteit en mensen. Aan de andere kant heb je ook een hang naar stilte en rust. Het lastige is ook dat de HSS kant meestal de overhand heeft. Daardoor kan het zijn dat je als hooggevoelige vrouw vaak extra uitgeput bent.

Aan de ene kant wil je bijvoorbeeld graag naar feestjes, nieuwe mensen ontmoeten, spannende dingen doen die buiten je comfortzone liggen en in spontane en onverwachte situaties terechtkomen. Maar aan de andere kant moet je dan vervolgens een week bijkomen van al die prikkels, is alles je teveel en kun je je voelen alsof je overreden bent door een vrachtwagen.

De balans vinden tussen deze twee uitersten is heel belangrijk. Zonder balans loop je een hoog risico om uiteindelijk in een burn-out of bore-out terecht te komen.

Tips voor de hoogsensitieve high sensation seeker

  1. Acceptatie; alles begint met accepteren wie je bent
  2. Maak een planning in je agenda met voldoende rustmomenten, plan niet alles achter elkaar
  3. Slaap voldoende zodat je beter bestand bent tegen overprikkeling en emoties
  4. Doe aan beweging
  5. Zoek de natuur op

Wil je meer weten over hoe jij de balans kunt bewaren en hoe je optimaal kunt genieten en profiteren van jouw HSS natuur? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!

Ik help je graag bij het terugvinden van jouw balans. Zodat je weer rust, energie en zelfvertrouwen voelt. En je weer kunt genieten van de mooie kanten van deze eigenschap.