Spring naar inhoud

5 tips voor angst en onzekerheid

5 tips om angst en onzekerheid te verminderen

De maatregelen zijn weer aangescherpt en ik weet uit ervaring dat dat impact kan hebben op hoe je je voelt. Dat het voor meer angst en onzekerheid kan zorgen. Natuurlijk mogen angst en onzekerheid er zijn. Alleen is het zo zonde om er (te lang) in te blijven hangen.

Vaak ontstaat dit doordat er 'wat als' gedachten door ons hoofd gaan die makkelijk uitmonden in allerlei doemscenario's. Deze doemscenario's zorgen ervoor dat we veel angst en onzekerheid voelen. Merk je dat je in angstige of negatieve gedachten blijft hangen? Roep deze dan meteen zodra je je er bewust van wordt een halt toe. Zeg desnoods STOP en leid jezelf af door er bewust voor te kiezen om aan iets anders te denken. ⁠

Op het moment dat je toegeeft aan de doemscenario's en denkt aan alles wat er mis kan gaan, geeft je dit binnen een mum van tijd een vervelend gevoel. Als je hier niet in mee gaat en je focus verlegt naar iets positiefs of rustgevends, zul je merken dat het vervelende gevoel niet komt of niet blijft hangen. Je kunt de volgende dingen doen om jezelf af te leiden van negatieve, angstige gedachten.

5 tips om je angst en onzekerheid te verminderen

1. Luister naar muziek waar je blij of rustig van wordt. Vaak merk je al na een paar minuten dat je je weer iets beter of vrolijker voelt, terwijl er in de situatie om je heen niets veranderd is. Zo zie je dat er dus vooral ook veel in je hoofd gebeurt wat impact heeft op hoe je je voelt. Hoe beter je dit met deze tips om kunt turnen, hoe beter het is. Want dan is hoe je je voelt niet meer zo afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt én heb je tools in handen om dat voor jezelf te veranderen, ongeacht de situaties of gebeurtenissen om je heen.⁠

2. Beweeg, zodat je even uit je hoofd gaat. Ga wandelen, lach (desnoods nep), maak juichbewegingen, doe een gek dansje of doe een wall-sit of plank. Als je dat lang genoeg doet en je spieren beginnen te trillen, vergeet je al je problemen ;-).⁠ Je kunt natuurlijk ook op Youtube een 7-minute workout of Zumba workout uitzoeken en doen. 7 minuten van je ochtendritueel of pauze hieraan besteden moet lukken, toch?

3. Doe een makkelijke ademhalingsoefening (4 tellen rustig inademen, even vasthouden, 4 tellen rustig uitademen). Vaak voel je je al meer ontspannen na een paar minuten.⁠

4. Kijk vakantiefoto's van de reizen die je hebt gemaakt. Vaak voel je dan weer hoe je je toen voelde. Neem gerust de tijd om hierover te dagdromen of visualiseren hoe het daar was en zie jezelf daar weer zitten. Sta even stil bij hoe je je toen voelde en voel dat gevoel weer.

5. Wees weer even kind en doe dingen die je hoofd tot rust brengen, zoals kleuren (kan ook een kleurboek voor volwassenen zijn), maak een puzzel, ga kleien of vingerverven of bak iets lekkers.

En voor je het weet ben je je angst of onzekerheid vergeten en heb je een mooie, gezellige dag gehad. En als je dat 14 x doet, vliegen de weken voorbij. 

Wat ik je vooral mee wil geven is dat we met ons hoofd enorm veel kunnen doen. Je kunt jezelf gek maken met negatieve, beangstigende gedachten, maar je kunt jezelf ook zodanig afleiden dat je je beter voelt. Je brein stuurt voor een heel groot gedeelte aan hoe je je voelt. Ik kan je dit het beste uitleggen met dit voorbeeld: doe je ogen dicht en denk een aan een zuurtje, hoe je het in gedachten uit het knisperende papiertje haalt en in je mond stopt en de zure, citroenachtige smaak proeft. Voel je dat er iets gebeurt bij je speekselklieren? Komt er misschien al wat meer speeksel in je mond? Dan heb je zo een heel goed voorbeeld hoe je brein werkt. Het hoeft niet echt te gebeuren, je hoeft het snoepje niet echt in je mond te doen, om toch te merken dat je lichaam er op reageert. En zo is het eigenlijk ook met negatieve gedachten of een onprettig, angstig gevoel. Als je dat opmerkt dan kun je ervan uitgaan dat je (vaak ook onbewust) gedachten hebt gehad die daar toe geleid hebben. Het goede nieuws is dat je jezelf ook af kunt leiden door dingen te doen waarbij je focust op positiviteit of ontspanning. Dus doe je voordeel met de bovenstaande tips en ga er actief mee aan de slag. Niet één keer, maar dagelijks. Je bent het waard om je goed te voelen!